Boeing DC-8 a 9 neboli McDonnell Douglas

Tagy:  letoun, letadlo, Boeing, Boeing DC-8, Boeing DC-9, McDonnell Douglas

Sponzorované odkazy:

Boeing DC-8 a 9 neboli McDonnell Douglas

Pojďmě se nyní seznámit s dalším dopravním letounem. Tentokrát vás seznámíme s Boeingem DC-8 a 9.

Stručná historie DC-8

Douglas DC-8 ukončil svůj první let 30. května 1958. Do služeb aerolinek vstoupil zhruba o rok později než Boeing 707. Mezikonti­nentálními verzemi byly série 30, 40 a 50. Série 10 a 20 byly určeny pro domácí lety.
V dubnu 1965 Douglas oznámil celkem tři nové verze letounu. Jako první byl letoun DC-8 Super 61. Jednalo se o vysokokapacitní letoun se stejnými křídly a motory jako DC-8–50. Druhým letounem byl DC-8 Super 62, který byl nepatrně delší a mnohem větší. Téměř se vyrovnal přepravní kapacitě Boeingu 707–320. Letoun DC-8 Super 62 měl úplně změněný způsob instalace motoru. A jako třetí letoun byl DC-8 Super 63. Tento letoun byl jakousi kombinací trupu DC-8–61 a křídel a upravených motorů letounu Super 62.

Na palubě VIP letounu DC-8, autor: privatejetcharterNa palubě VIP letounu DC-8, autor: privatejetcharter

Boeing DC-9

Pokud je růst kapacity letounu známkou velkého úspěchu, potom si Boeing DC-9/MD-80 zaslouží místo v této kategorii. Proč? Poslední model totiž pojme skoro dvakrát tolik cestujících než první typ letunu a navíc má téměř dvakrát větší hmotnost.
DC-9 byl využíván i několika evropskými aeroliniemi nejen na krátké, ale i střední trasy.
Velký úspěch letounu DC-9 přinesl skoro katastrofu. Jak to? Společnost totiž vydávala peníze na vývoj tohoto typu letadla, ale zároveň prodala letouny za velice nízkou zaváděcí cenu. Teprve později se ukázalo, že stavba letounu byla mnohem dražší. Nakonec došlo k tomu nejhoršímu, že Douglas ztrácel peníze na každém dodaném letounu DC-9. Tím pádem se začaly některé dodávky opožďovat a některé aerolinie podaly žaloby na pokrytí předpokládaných ztrát. V roce 1967 převzala Douglas společnost McDouglas ze St. Louis v Missouri a DC-9 se tak stal MD-80.

Boeing DC-9, autor: BarcexBoeing DC-9, autor: Barcex

Specifikace letounů DC-8 a DC-9

Nejprve vás seznámíme se specifikací letounu DC-8. Do tohoto letounu se vejde čtyřčlenná posádka. Letoun je poháněn čtyřmi proudovými letouny o hmotnosti 8172 kg. DC-8 dosahuje maximální rychlosti 965 km/h. Maximální letová hladina činí 13 800 m a maximální dolet 9640 km. Celkové rozpětí křídel je 45,23 m. Délka letounu DC-8 dosahuje téměř 48 m a výška 13 m. Pokud tento letoun bude plně naložený (179 cestujících), váha se bude pohybovat okolo 152 000 kg. A jak je to s letounem DC-9? Do tohoto letounu se vejde pouze dvoučlenná posádka. Je poháněn dvěmi proudovými motory o hmotnosti 6575 kg. Maximální rychlost je 903km/h. maximální letová hladina činí 10 670 m a maximální dolet 2970 km. Rozpětí křídel dosahuje téměř 28,5 m. Délka letounu je 36,40 m a výška skoro 8,40 m. Celková hmotnost letounu dosahuje 44 450 kg. Boeing DC-9 pojme celkem 115 cestujících.

Článek Boeing DC-8 a 9 neboli McDonnell Douglas byl publikován 23. ledna 2011 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...