Nadzvukové letadlo – Concorde

Tagy:  letadlo, nadzvukové letadlo, Concord, Concorde, havárie, Francouzské letadlo, Air France

Sponzorované odkazy:

Nadzvukové letadlo – Concorde

Nadzvukový Concorde byl dlouhá léta „výkladní skříní“ leteckých společností Air France a British Airways. Tento elegantní letoun, který zvládl trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států za pouhé tři hodiny, ale nikdy nesplnil sny svých konstruktérů. Jak to? V 70. letech totiž ovládly dálkové trasy pomalejší, ale úspornější velkokapacitní stroje. A jak to s Concordem skončilo? Konec nadzvukové éry přinesla havárie tohoto letounu u Paříže 25.7. 2000.

Vzlet Concorde, autor: XOXVzlet Concorde, autor: XOX

Rychlost Concorde

První nadzvukový dopravní letoun byl postavený v britsko-francouzské spolupráci. V roce 1969 byl uskutečněn první zkušební let a o sedm let později se dostaly tyto luxusní letouny na scénu. Concorde dokázal přeletět Atlantik za pouhé tři hodiny. Dosahoval rychlosti až 2172 km za hodinu. Při cestě z Evropy do Ameriky přistávaly cestující dokonce o hodinu dříve, než vzlétli. Takové rychlé a luxusní cestování ovšem něco stojí. Cena jedné letenky činila cca 6000 dolarů.
Concorde měl celkem 4 proudové motory, cestovní rychlost 2335 km za hodinu, dolet cca 6500 km a celkem se do letounu vešlo 136 cestujících. Letadla Concorde létají nad turbulenci ve výši téměř 20 kilometrů.

Pohled do kokpitu letounu, autor: HelicopPohled do kokpitu letounu, autor: Helicop

Havárie letounu

Několik let byl Concorde považován za nejbezpečnější dopravní letadlo. Ovšem v roce 2000 došlo k obrovské havárii tohoto letounu. Při startu z pařížského letiště došlo k proražení nádrže a následně k obrovské katastrově. Všichni na palubě zahynuli. Celkem bylo v onen den na palubě 113 lidí. Firma Air France uvedla, že všichni cestující na palubě byli Němci. Když letadlo havarovalo, vznikla obrovská ohňová koule a velice dlouhá a silná kouřová stopa. Jednalo se o let č. AF 4590.
I po této katastrofě nepřestali Concorde létat. K opětovnému startu došlo o rok později, v lednu 2001. Nádrže, které byly při katastrofě proraženy, byly pro jistotu obaleny tzv. kevlarem. Ovšem zájem o lety s Concorde začaly po tragické nehodě klesat, a proto se francouzské aerolinie rozhodly, stáhnout všech pět letounů Concorde z provozu. Poslední let, který Concorde zažil, byl na lince New York – Paříž, 31.5.2003.
Nyní se vyřazené Concordy dostaly do technických muzeí ve Francii, Německu a do Ameriky.

Expozice letounu, autor: HenrysalomeExpozice letounu, autor: Henrysalome

Po téměř 28 letech se tak uzavřela kariéra stroje, který měl ambici změnit světové letectví. Symbol luxusu, nadzvukového a velmi neekologické létání je pryč. Uvidíme, jestli se časem konstruktéři pokusí o další nadzvukové letouny, které budou bezpečnější, ekonomičtější a šetrnější k životnímu prostředí.

Článek Nadzvukové letadlo – Concorde byl publikován 8. prosince 2010 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...