Nacházíte se: Úvodní stránka > Letadla > Cessna Model 150/152 a 172
Sponzorované odkazy:
Následující řádky vás seznámí s lehkými a cvičnými letouny typu Cessna.
S blížícím se koncem druhé světové války společnost Cessna obdržela požadavek na cenově dostupné, dvoumístné a hlavně sportovní a cvičné letouny. Na základě těchto požadavků vznikl model 140. Jednalo se o jednokřídlý hornoplošník s fixním podvozkem. Prvně vzlétl již 28. června v roce 1945. Motory tohoto modelu dosahovaly výkonu 63 kW. Společně s modelem 120 společnost prodala cca 4000 kusů. Model 120 měl klapky, elektrický startér a navíc další postraní okna. V padesátých letech se Cessna koncentrovala na trh se čtyřmístnými jednomotorovými letouny. V roce 1957 vyrobila Cessnu 142. Letoun byl určen pro dvoučlennou posádku, která měla sedadla vedle sebe. Cessna 142 se řadí mezi jednokřídlý hornoplošník s tříkilovým přistávacím podvozkem.
Označení Cessna 142 bylo brzy změněno na Model 150 a v roce 1959 byl
zkonstruován první z celkem 683 letounů poháněných motory o výkonu
75 kW.
V sedmdesátých letech měla společnost prodáno přes 2200 strojů Cessna
150 a v roce 1964 představila nový model 150D. Tento model byl vylepšen
o velice důležitou záležitost – měl useknutý zadní trup a prosklenou
kabinu. Teprve mode Cessna 150F představil nový design – šikmý ocas.
Až v roce 1970 se objevil model 150K – akrobatický model, který šel do
výroby spolu se standardní cvičnou verzí. Následoval model 150L, který
měl zdokonalený podvozek. Již se nejednalo o tradiční ocelový, ale
o trubkový. V roce 1978 se z letounu stal model Cessna 152, který byl
také vyráběn v akrobatické verzi.
Do letounu Cessna 152 se vejde dvoučlenná posádka. Maximální rychlost činí 200 km/h, maximální letová hladina je 4480 m a maximální dolet letounu je cca 1160 km. Co se velikosti týče, rozpětí křídel nepřesahuje 10 m, délka letounu měří cca 7,40 m a výška dosahuje více než 2,50 m. Hmotnost letounu Cessna 152 je přibližně 730 kg.
Svou kariéru odstartoval tento model jako Model 170, který poprvé vzlétl
do nebes v roce 1947. Letadlo je charakteristické větším trupem než
dřívější model 140 a má mnohem více výkonnější motor. Cessna 170B
byla vybavena většími klapkami a v roce 1956 dostala tříkolový podvozek
a stala se Cessnou 172.
Čtyřsedadlová Cessna 172 se stala asi tím nejpopulárnějším turistickým
letounem.
Jak již bylo uvedeno, do tohoto typu letounu se vejde čtyřčlenná posádka. Letoun je poháněn na jeden pístový motor o výkonu 112 kW. Maximální rychlost činí 224 km/h, maximální dolet je 1030 km a maximální letová hladina dosahuje cca 4000 m. Co se velikosti týče, délka letadla je cca 8,20 m, výška 2,70 m a rozpětí křídel je zhruba o 11 m. Celková hmotnost Cezeny Modelu 172 je 1043 kg.
Sponzorované odkazy:
Máte strach z létání? Cestujte v tuzemsku, Česko a Slovensko vám nabízí mnoho cestovatelských zážitků, které se zahraničí minimálně vyrovnají. Náš tip: ubytování Lipno. Budete zaručeně spokojen.
Letejte.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.