Boeing 787 Dreamliner

Tagy:  Boeing, Boeing 787 Dreamliner, letoun, letadlo

Sponzorované odkazy:

Boeing 787 Dreamliner

V roce 2009 prvně vzlétl k nebi Boeing 787 Dreamliner. Jednalo se o jeho první plánovaný let. Pojďme se společně s tímto letadlem seznámit.

Testovací let

Možná se to bude zdát jako hororový scénář, ale připravené letadlo Boeing 787 Dreamliner byl připravený na odletové dráze, prvně vzlétnout k nebi. Téměř nikdo z inženýrů Boeingu a přihlížejících neměl ze vzletu obavy, jelikož za posledních 40 let s v Boxingu při testovacích letech nestala žádná nehoda. Jenže! V okolí Seattlu onen významný den pršelo. Letoun 787 Dreamliner měl přitom vzlétnout pouze na suché dráze a za velice přijatelných a příznivých podmínek.
Zpočátku byl předpokládán pětihodinový let, který měl sloužit hlavně technikům, jenž by letadlo důkladně prověřili, vyzkoušeli všechny funkce a vystavili ho mnohem větší zátěži než za normálního provozu. I za těchto podmínek se letounu podařilo vzlétnout. Ovšem let probíhal o hodinu méně.

Testovací let letounu 787 Dreamliner, autor: 常陸太田Testovací let letounu 787 Dreamliner, autor: 常陸太田
autor: Dave Sizerautor: Dave Sizer

Boeing 7E7

Původně se tento Boeing měl jmenovat Boeing 7E7. Tento název měl hlavně nalákat kupce tím, že je stroj efektivní a navíc ušetří miliony dolarů. Nakonec se ale pokračuje v číselném řadovém označení – tedy 787. Letadlo bylo konstruováno tak, aby ušetřilo až 30% nákladů na údržbu (ve srovnání s podobnými letadly). Navíc by měl být Boeing 787 mnohem více efektivnější při spotřebě paliva.

Pohled na motor, autor: hahatangoPohled na motor, autor: hahatango

Efektivita a komfort

Zatímco předchozí model Boeing 777 byl vyroben hlavně z hliníkových částí, nový typ letounu Boeing 787 Dreamliner je vyroben z kovu pouze z 12 % celkové váhy a zbylá procenta představují speciální materiál. Jedná se hlavně o navíjený kompozitní materiál, který tvoří karbidová vlákna jenž jsou schopna vyztužovat plast. I když je to k nevíře, tento typ letounu se stává s mnohem méně částí než jeho podobné stroje.
Boeing je o 18 000 kg lehčí než podobně velká komerční letadla. Díky snížení hmotnosti a změně aerodynamiky křídel se snížila spotřeba paliva i emise o 20 %, a že to není zrovna málo.
Co je na letounu komfortnější pro cestující? Větší okna a také více nalakovaná kabina, která umožňuje zvýšit vlhkost vzduchu.

Větši okna letounu, autor: jeff~Větši okna letounu, autor: jeff~
Model letadla – paluba letounu, autor: jeff~Model letadla – paluba letounu, autor: jeff~

Výroba letounu

Víte, kde se takový letoun vyrábí? Nevyrábí se pouze u Seattlu, kde se nachází hlavní závod Boxingu, ale další jeho části se vyráběly např. v závodech Alenia v Itálii, ve Švédsku a dokonce i v Japonsku.
Boeing 787 Dreamliner je středně velké dvoumotorové proudové letadlo. Do takového letounu se vejde až 330 pasažérů, ovšem záleží na typu letadla a konfiguraci sedadel.
Pokud právě vy, plánujete let tímto letounem, zajisté nebudete zklamáni.

Článek Boeing 787 Dreamliner byl publikován 29. listopadu 2010 v 11.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...