BAe Jetstream, One-Eleven, Systems – podobná letadla typu BAe

Tagy:  BAe Jetstream, One-Eleven, BAe Systems, British Aerospace, Avro RJ, letadla, letouny, dolnoplošník, prodové motory

Sponzorované odkazy:

BAe Jetstream, One-Eleven, Systems – podobná letadla typu BAe

Pojďme se společně seznámit s řadou letadel typu BAe. Podrobněji se dočteme o BAe Jetstream, One-Eleven a BAe Systems.

BAe Jetstream

Handley Page v lednu 1966 představil nový dvoumotorový manažerský, dopravní a vojenský transportní letoun HP.137 Jetstream. Page byl britský letecký továrník, který byl nesmírně šikovný v konstruování a navrhování letadel.
Výborný design kostry letounu měl bohužel jednu malou chybičku a to slabý výkon motorů Astazou. Teprve v roce 1975 se znárodnil britský letecký průmysl a nově vzniklý BAe = British Aerospace, oznámil plány na výrobu verze Jetstreamu s vylepšenými motory typu Garrett. Letadla byla vyráběna ve Skotsku a dostala označení Jetstream 31. Tento model letounu prvně vzlétl v roce 1980 a následně se začaly nabízet i v linkové, firemní a manažerské variantě.
Do BAe Jetstream se vejde dvoučlenná posádka a 18 cestujících. Letoun dosahuje maximální rychlosti 490km/h. Rozměry letounu jsou: rozpětí křídel cca 16 m, délka cca 14,50 m a výška 5,30 m. Naložený BAe Jetstream váží 7350 kg a maximální dolet činí 1250 km.
Jaké jsou rozpoznávací znaky letounu? Jedná se o dolnoplošník s rovným křídlem, má dva turbovrtulové motory, šikmé směrové kormidlo se středně vysoko umístěnými výškovkami.

BAe Jetstream 32, autor: KS-U92BAe Jetstream 32, autor: KS-U92

BAe One-Eleven (BAC)

One Eleven byl prvním proudovým dopravním letadlem, který byl navržen společností British Aircraft Corporation. BAC One-Eleven poprvé vzlétl v roce 1963. To znamená, že vzlétnul dříve než jeho následně konkurenční letouny Souhlas DC-9 a Boeing 737. Letoun se licenčně vyráběl v Rumunsku. Tento typ letounu ještě dodnes využívají malé aerolinky.
Hlavní série letounu jsou: série 200, která byla vyráběna v úplných počátcích, následuje série 300/400, která měla nové motory, zvýšenou vzletovou hmotnost a větší kapacitu cestujících. A jako poslední z rodiny One-Eleven je série 500. Do letounu One-Eleven série 500 se vejde tříčlenná posádka a cca 120 cestujících. Maximální rychlost letounu činí 871 km/h a maximální dolet 2735 km.

BAe Systems 146/Avro RJ

Letoun BAe 146 poprvé vzlétnul v roce 1983, byl poháněn čtyřmi proudovými motory. Letoun byl navrhován k naplnění požadavků regionálního leteckého dopravního trhu. Mezi hlavní požadavky patřila hlavně velká vytíženost na krátké vzdálenosti a vysoká spolehlivost. Dalšími vlastnostmi letounu byly např. vynikající přistávací výkon a nízká hladina hluku motorů. V letech 1983 až 1993 bylo vyrobeno cca 220 strojů BAe 146.
Do letounu BAe 146–300 se vejde 112 cestujících a dvoučlenná posádka. Maximální rychlost dosahuje 776 km/h, maximální letová hladina 9455 m a maximální dolet 2180 km.
Po této sérii letounů následovala série Avro RJ. Ta zachovala konstrukci předcházejícího letounu, ale měla nové motory a vyráběla ji nová výrobní společnost. První vyrobený letoun byl dodán v roce 1993. Výroba ustala v roce 2002. Avro RJ má celkem tři varianty – RJ 70, RJ 85 a RJ 100. Liší se hlavně délkou kabiny, ostatní rysy mají společné. Jeden letoun RJ 85 dodnes slouží v bahrajnských ozbrojených silách, kde je používán pro transportní a jiné úkoly.

BAE Systems Avro 146-RJ85, autor: BarcexBAE Systems Avro 146-RJ85, autor: Barcex

Článek BAe Jetstream, One-Eleven, Systems – podobná letadla typu BAe byl publikován 2. února 2011 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...