Letiště Praha-Kbely

Tagy:  Letiště Praha-Kbely, Praha-Kbely, Kbely

Sponzorované odkazy:

Letiště Praha-Kbely

Letiště Praha-Kbely je vojenské letiště v severovýchodní části Prahy, v tzv. Kbelech. Částečně se nachází i na území Hloubětína a Vysočan. Se stavbou letiště se započalo v roce 1918, a to díky jeho výhodné poloze blízko Prahy, avšak dostatečně daleko od obydlených částí. Už v prosinci téhož roku odsud vzlétaly první letouny. Toto letiště bylo zároveň prvním plnohodnotným letištěm vybudovaným u nás po první světové válce. Před ním bylo jen letiště v Chebu, které bylo postaveno ještě za habsburské monarchie a prozatímní letiště nedaleko Strašnic. Nově otevřené letiště v Praze- Kbelích se stalo centrem letectví u nás, a to až do roku 1937, kdy bylo vybudováno letiště v Ruzyni. V roce 1928 zde byla vybudována vodárenská věž, která v areálu letiště stojí dodnes, a která dříve sloužila jako maják. Podle tehdejších údajů měla svítivost jako jeden milion svíček. V roce 1933 se na tomto letišti uskutečnil letecký den, kdy se vůbec poprvé v historii Československa předvedli akrobatičtí letci.

Maják a vodárenská věž, autor: Ota NovotnýMaják a vodárenská věž, autor: Ota Novotný

Válka

Na začátku války bylo letiště mezi prvními obsazenými v Čechách. Nacisté jej přeměnili na dílny a dopravní letiště. Protinacističtí Angličané podnikali na v té době již německé letiště nálety, největší byl 25.března 1945. Po válce a po návratu českých bojovníků ze SSSR a ze Anglie bylo letiště zrekonstruováno a změněno na vojenské dopravní letiště. Nejen letectvím je však toto letiště známo. V roce 1923, konkrétně 18. května ve 20:15 odsud začalo vysílat Radio Praha. To se stalo po BBC druhým rádiem v Evropě s pravidelným rozhlasovým vysíláním.

Současnost

Od roku 1994 je letiště Praha-Kbely sídlem šesté základny dopravního letectva. Při letišti dále funguje Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany (od roku 1922) a letecké muzeum Kbely (od roku 1968). 1.7.2003 byla základna přejmenována na 24. základnu dopravního letectva T. G. Masaryka. Ta slouží k přepravě: Příslušníků AČR, vojenských misí, a to jak na území ČR, tak i mimo území ČR, Ústavních činitelů ČR a zahraničních státních delegací podle rozhodnutí MO ČR, Speciálních letů – verze MEDEVAC v rámci NATO, Pro potřeby zdravotnické služby ČR – transplantančí program (LZS a SAR), Speciální lety vzdušného průzkumu, fotografického snímkování, letecké laserové skenování a obletů prostředků RTZ letectva. (převzato ze stránek 24. základny dopravního letectva T.G.Masaryka, www.zdl.army.cz).

Maják a vodárenská věž, autor: Ota NovotnýMaják a vodárenská věž, autor: Ota Novotný

Článek Letiště Praha-Kbely byl publikován 13. srpna 2011 v 00.00 v rubrice Letiště. Autorem článku je Barbora Keprdová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...