Cessna Model 150/152 a 172

Tagy:  Cessna, Cessna Model 172, Model 150/152, letadla, letoun, lehké letouny, cvičné letouny, hornoplošník, turistické letadlo

Sponzorované odkazy:

Cessna Model 150/152 a 172

Následující řádky vás seznámí s lehkými a cvičnými letouny typu Cessna.

Historie letounů Cessna

S blížícím se koncem druhé světové války společnost Cessna obdržela požadavek na cenově dostupné, dvoumístné a hlavně sportovní a cvičné letouny. Na základě těchto požadavků vznikl model 140. Jednalo se o jednokřídlý hornoplošník s fixním podvozkem. Prvně vzlétl již 28. června v roce 1945. Motory tohoto modelu dosahovaly výkonu 63 kW. Společně s modelem 120 společnost prodala cca 4000 kusů. Model 120 měl klapky, elektrický startér a navíc další postraní okna. V padesátých letech se Cessna koncentrovala na trh se čtyřmístnými jednomotorovými letouny. V roce 1957 vyrobila Cessnu 142. Letoun byl určen pro dvoučlennou posádku, která měla sedadla vedle sebe. Cessna 142 se řadí mezi jednokřídlý hornoplošník s tříkilovým přistávacím podvozkem.

Cessna Model 150/152

Označení Cessna 142 bylo brzy změněno na Model 150 a v roce 1959 byl zkonstruován první z celkem 683 letounů poháněných motory o výkonu 75 kW.
V sedmdesátých letech měla společnost prodáno přes 2200 strojů Cessna 150 a v roce 1964 představila nový model 150D. Tento model byl vylepšen o velice důležitou záležitost – měl useknutý zadní trup a prosklenou kabinu. Teprve mode Cessna 150F představil nový design – šikmý ocas.
Až v roce 1970 se objevil model 150K – akrobatický model, který šel do výroby spolu se standardní cvičnou verzí. Následoval model 150L, který měl zdokonalený podvozek. Již se nejednalo o tradiční ocelový, ale o trubkový. V roce 1978 se z letounu stal model Cessna 152, který byl také vyráběn v akrobatické ver­zi.

Cessna 150C, autor: StahlkocherCessna 150C, autor: Stahlkocher

Specifikace Modelu 152

Do letounu Cessna 152 se vejde dvoučlenná posádka. Maximální rychlost činí 200 km/h, maximální letová hladina je 4480 m a maximální dolet letounu je cca 1160 km. Co se velikosti týče, rozpětí křídel nepřesahuje 10 m, délka letounu měří cca 7,40 m a výška dosahuje více než 2,50 m. Hmotnost letounu Cessna 152 je přibližně 730 kg.

Motor letounu Cessna 152, autor: El GrafoMotor letounu Cessna 152, autor: El Grafo

Cessna Model 172

Svou kariéru odstartoval tento model jako Model 170, který poprvé vzlétl do nebes v roce 1947. Letadlo je charakteristické větším trupem než dřívější model 140 a má mnohem více výkonnější motor. Cessna 170B byla vybavena většími klapkami a v roce 1956 dostala tříkolový podvozek a stala se Cessnou 172.
Čtyřsedadlová Cessna 172 se stala asi tím nejpopulárnějším turistickým letounem.

Cessna 172, autor: Huhu UetCessna 172, autor: Huhu Uet

Specifikace Modelu 172

Jak již bylo uvedeno, do tohoto typu letounu se vejde čtyřčlenná posádka. Letoun je poháněn na jeden pístový motor o výkonu 112 kW. Maximální rychlost činí 224 km/h, maximální dolet je 1030 km a maximální letová hladina dosahuje cca 4000 m. Co se velikosti týče, délka letadla je cca 8,20 m, výška 2,70 m a rozpětí křídel je zhruba o 11 m. Celková hmotnost Cezeny Modelu 172 je 1043 kg.

Pohled do kabiny letounu Cessna 172, autor: Arnaud 25Pohled do kabiny letounu Cessna 172, autor: Arnaud 25

Článek Cessna Model 150/152 a 172 byl publikován 4. února 2011 v 00.00 v rubrice Letadla. Autorem článku je Mgr. Eva Arnicanová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...